2008. április 7., hétfő

BKV sztrájk


BKV sztrájk
Originally uploaded by BékiPeti

Ma reggel gyalog jöttem Pestre az északi összekötőn át és Pesten ez a látvány fogadott.
Egész gyorsan átértem. Kár, hogy a nyáron ezt is lezárják. :(
Amúgy a sztrájk céljával messzemenőkig egyetértek. Jobb lett volna, ha mondjuk süt a nap reggel is, de így is ki lehetett bírni. Pont azért nem járt most néhány órán át egyetlen jármű sem, hogy néhány hónap múlva ne hasonló élményben legyen részünk sztrájk nékül. Maga a BKV is tudja és elismeri, hogy a tervezett járatritkításokkal maguknak tudnak ugyan pénzt spórolni, de ezzel jelentősen növelik a város autósforgalmát, ezzel a környezetszennyezés mértékét és a közlekedési balesetek előfordulásának esélyét is.

A városvezetés persze előveszi a kedvenc kártyáját és azt mondja: "Ha pénzt adok a BKV-nak fejlesztésre, fenntartásra, akkor azt iskoláktól és kórházaktól kell elvenni, amiket emiatt majd jól be kell zárni. Persze, a város csak iskolákra és kórházakra költ (tömegközlekedésre ugye már nem). Az ne is számítson, hogy a környezetszennyezés és a balesetek miatt megnő majd a kórházak forgalma, amik így több pénzt igényelnek majd, az iskolák létszáma pedig kiegyensúlyozatlan lesz, hiszen sokan inkább a közelbe iratják be a csemetéjüket, ha a busz, amivel elindulhatna a városba olyan ritkán jár, hogy inkább nem is megy be. Így az egyiket be kell zárni, mert kong az ürességtől, a másikat pedig fejleszteni kell, amire pénzt kérnek majd.

Tessék inkább a fizetős parkolókat visszavenni önkormányzati felügyelet alá. Ha azoknak a parkolási társaságoknak ennyire megéri működni, miért ne érné meg a városnak? Tessék felfejleszteni a tömegközlekedést, P+R parkolókkal, minőségi szolgáltatásokkal, automata kapukkal, távolságarányú (vagy mondjuk zónás) fizetési lehetőségekkel. Az embereknek több kedvük lesz fizető utasként tömegközlekedni, az utazási szokások számíthatóbbak lesznek, ezáltal könnyebb eltalálni a fejlesztések irányát is. De befektetés nélkül nincs eredmény. Persze tessék megnézni, hogy mire megy az a pénz és odacsapni, ha az a sokmillió privát zsebekbe vándorol, vagy idióta kötbérekre pazarolják el.

Egy kis marketing is elférne itt-ott. Ma az autós közlekedés státusszimbólum. Ha autóm van, akkor és oda megyek, ahova és amikor akarok. Persze: "erre pöfög a dugó". De sajnos még mindig jobb autóban (légkondiban) várni, mint a buszon, villamoson, metrón aszalódni a szardíniatársadalom részeként. A sok hülyeség a reklámokban mind beépül az ember agyába és önkéntelenül is a reklámok alapján választ. Miért ne működhetne ez a tömegpszichózis jó cél érdekében is? Égessük bele az emberek agyába azt, hogy tömegközlekedni, bringázni, gyalogolni egészséges, praktikus, autóval járni pedig nem mindig kényelmesebb, vagy gyorsabb, de az biztos, hogy nem olcsóbb.

Én gyalog, vagy utasként sokkal inkább a magam ura vagyok, mint a legtöbb autós. Akkor szállok le a buszról, amikor akarok. Arra gyalogolok, amerre akarok. Nem kell parkolóhelyet keresnem, vagy kitalálnom, hogy most mit tegyek itt a dugó közepén. Szeretek autózni is, de leginkább vidékre, vagy esetleg külföldre, nagy távolságra, oda, ahol a madár se jár, azaz nem visz frekventált tömegközlekedési járat. Nekem nem öröm az egérutakon keringés, hogy a dugót kikerültem ugyan, de ezzel csak azt nyertem, hogy folyamatosan haladtam, de alig spóroltam valamit az időn, az üzemanyagból meg még többet is fogyasztottam a kerülővel. Ha letehettem volna az autót és felugorhattam volna a villamosra, HÉV-re, már rég ott lennék. Nem öröm kijátszani a parkolótársaságokat kamu mozgássérült igazolványokkal, ide-oda levelezgetéssel, parkolóőr-veréssel, lefizetéssel.

Örülök hát a sztrájknak és bízok abban, hogy az eredménye az én életemet is jobbá teszi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése