2010. április 15., csütörtök

Márkahűség over

Ma vittük és hoztuk el a Yarisunkat a szervizből. Ez a második saját autónk, az első is Yaris volt, még a régi fajtából. Aranyos kis autó volt, meggybordó szín, kellemes, pufók vonalak és ment, mint a golyó. Szerettük, mert Borinak sokat segített a melóba járáskor és ezzel mentünk nászútra is.


Egy gondja volt csak, szinte kezdetektől: a csomagtartó ajtaja nem záródott rendesen és ezért minden közepes zökkenőnél - amiből a városban van bőven - fémesen koppant egy nagyot a hátulja. Vittük vissza a márkaszervízbe, hogy nézzék meg, mert zörög. A jópofa szerelő azt mondta Borinak, hogy hangosítsa fel a rádiót, akkor nem hallja. Másodszorra már én is mentem, akkor korrektebbek voltak. Beült egy srác hátra és félig szétszedte az autót, miközben mi a Vihar utca környéki hírhedt zötyögősben járkáltunk fel-alá és kereste, hogy honnan jön a zaj. Kiderült, hogy a zsanért beljebb kellene venni, mert a záron már nem lehet többet állítani. Otthagytuk egy napra a karosszériásoknál, megcsinálták, elhoztuk.
Aztán később újrakezdte. Nézegettem, zsanérhoz hozzá sem nyúltak, de a zárnál a hurkot, amibe a zár kapaszkodik vastagon betekerték szigetelő szalaggal, hogy tompítsa az ütődést, az kopott el pár hónap alatt. Kipróbáltam, betekertem én is, megszűnt a zörgés. Innentől ez lett a saját módszer is. Mivel garanciális volt, nem fizettünk a "javításért", de munkalapon akkor is a zsanérállítás volt.

A másik érdekessége az izzócsere volt. Az egyik cseréjéhez még az akksit is ki kellett szerelni. De megtudtuk, hogy újabban már minden autót gyakorlatilag szervizbe kell vinni egy szimpla izzócseréhez. Azt a trükköt játszottuk, hogy ha kiégett az izzó, egy parkolóból felhívtuk a Toyota Eurocare-t, akik egy órán belül kijöttek és ingyen kicserélték. Ezt gyakorlatilag évente 1-2 alkalommal eljátszottuk, mert kicsit gyakran égett ki az izzó.

Az feltehetőleg nem a kocsi hibája volt, hogy a vele vásárolt téligumi két nap után defektes lett. Külön érdem, hogy 10 percig észre sem vettük, csak abból, hogy nem gyorsul olyan jól, mint szeretnénk.

Egyikőnk sem nagy autóbuzi, én vezetni se tudok, így a 3 éves garancia lejártakor elkezdtünk parázni, hogy mi lesz, ha valami elromlik benne. A hitelkonstrukció sem volt a legkedvezőbb, pont megszívtuk a nagy Euro árfolyam-ugrást. Emlékeztek még, amikor az Euro 220 körül volt? Na, mi akkor vettük a régi Yarist. Szóval épp kapóra jött 2006 és az új kisnagy Yaris megjelenése.

A vásárlást tudatosabban intéztük. Túrtam a kereskedések árlistáit és a róluk szóló véleményeket, kutattam a hitelkonstrukciókat és tanulmányoztam az alkudozási technikákat. Így vettük meg a jelenlegi autónkat Kiskőrösön. Álomvétel volt. A beszámításnál és az árképzésnél is nagyon jól jártunk. A hitel a lehető legkedvezőbb volt. Az autó pedig csak nevében volt azonos az előzővel. Például nem kattogott a csomagtartó és belül sokkal kevésbé volt fapados érzés a műszerfalat és kezelőszerveket tapizni.

Ami gondunk volt ezzel a modellel, hogy nem volt normális színben kapható. Az ezüstnek vagy három árnyalata engem nem vesz le a lábamról. A terrakotta fantázianevű, konkrétan téglavöröst jelent, mintha csak az alapozó festék lenne egy radiátoron. A zöld és kék színek tökéletes másolatai voltak a Suzuki Swift tipikus kék és zöldjének. Pirosból pedig nem volt gyöngyházfényű, csak a műanyag piros. Utólag visszagondolva inkább az ezüst kellett volna, de akkor úgy gondoltuk, a metél-fekete elegáns és szép szín az autónak. Ja, csak minden apró karc és kosz meglátszik rajta.



Bori már terhes volt, amikor átvettük, a kereskedő srác nagyon kedves volt, az ő felesége is épp babát várt. Kaptunk bort, virágot, mindent.

Igazából a garanciális idő alatt nem is volt gond az autóval. A karcokat leszámítva, azok pedig szépen gyűltek. Nem Bori hibájából, egyszerűen mindig megtalálta valaki, aki egy másik autót vagy egy bevásárlókocsit neki kellett toljon. Amúgy szépen fogyaszt, a légkondi tényleg hűt, sokkal jobban elférünk benne, belülről igazi nagyautós érzés.

Aztán tavaly nyáron lejárt a garancia.

Télen, a nagy hóban egyszer kigyulladt az ABS figyelmeztető lámpája. Pár perc után elaludt. Aztán máskor megint kigyulladt és később elaludt. Később már azzal szórakoztunk, hogy ki tudja jobban megtippelni, hogy legközelebb mikor gyullad ki, vagy alszik el. A használati utasítás azt írta, alkalomadtán vigyük szervizbe, de semmi kritikus. Az ABS általában működött, gondoltuk, biztos valamelyik szenzor beázott, majd kiszárad. Jól gondoltuk. A szárazabb idő beköszöntekor és a nagy Toyota visszahívási balhé kapcsán elvittük "kedvenc" márkaszervizünkbe, ahol megerősítették a diagnózist: szenzorhiba, viszont ezt javítani csak cserével lehet, ami kb. 90 ezer forintba kerül. Pfff. De azt is lehet, hogy szépen megvárjuk, hogy kiszáradjon.
Megemlítették, hogy ha kijavíttattuk a hibát, akkor van lehetőség egy extra garanciaszerződés megkötésére, évente 55 ezer forintért. Ez jó ötletnek tűnt, de ugye ehhez először ki kellene javíttatni a hibát, ennyi pénzünk összesen pedig épp nem volt ilyesmire. Tettünk egy próbát egy másik szervizzel, ahol az előzetes becslés szerint a garancia hosszabbítás nem 55, hanem 67 ezer forint, de ebben "benne van az előzetes vizsgálat díja is". De jó nekünk! Egy másik szervizben ezt az előzetes vizsgálatot ingyenesre taksálják és ezután jön a csak 55 ezer forintos garancia díj. De belementünk, mert jókat hallottunk a szervizről.

A lámpa már hetek óta nem égett, gondoltuk, végre kiszáradt és az ABS is rendesen működött, így reménykedtünk. A megbeszélt időpontban kiderült, hogy a tavalyi nagy munkahelykeresés közben nem volt időnk (és pénzünk) megcsináltatni a 45 ezres szervizt, így a szerződéskötés előtt még azt is meg kellett csináltatnunk. De semmi baj, ma reggel 2 óra (és egy füst) alatt megcsinálják a szervizt és az átvizsgálást is, már csak szerződést aláírni kell bejönni. Kérdeztük, kb. mennyibe fog fájni: 20-30 ezret mondtak.

Aztán Bori hívott, hogy "kiderült", a fékbetétek teljesen elkoptak és ki kell cserélni őket. Ez plusz 30 ezer forint lesz. Azt is említette, hogy amúgy még egy csomó extra vizsgálatot és kezelést akartak rátukmálni, de hősiesen csak egy motortér mosást engedett.

Megyünk vissza az autóért, hát gond van, az autóban hibát találtak, a szenzor az. Persze most épp nem hibás, csak a komputer tudja, hogy az volt a télen. De így akkor sem köthetünk garancia hosszabbító szerződést. Itt is 90 ezer megjavítani és ezután jön csak a garancia díja. Szuper, akkor ezt buktuk. Az ABS amúgy működik, valszeg csak télen lesz újra baj vele, de akkor amúgy sem jó az ABS, mert hosszabbítja a fékutat. Szerintem meg pont akkor kellene, mert legalább fékezés közben tudunk kormányozni. De hát ő a szakember. De rendes volt, a motormosást ajándékba kaptuk. Így "csak" 72 ezret kellett fizetnünk. Azóta is számolom, hogy hogy jött ez ki, de szerintem a garancia előtti és a kötelező szervizhez tartozó átvizsgálást azt külön számolták fel. Kérdeztem, mi lenne, ha kihagynánk a garancia szerződésből a szenzort, amúgy is a normál garanciához képest kevesebb alkatrészt fedez a szerződés. Sajnos ezt nem lehet.

Így veszít el a Toyota egy régi vevőt, aki úgy ismerte meg ezt a márkát, mint ami megbízhatóságot és minőséget jelent. A tél végi botrány ellenére még erősen tartottam ezt a véleményemet, de most már nem látom be, hogy a magasabb árak valóban magasabb minőséget takarnak. Ha ez a magasabb minőség, akkor milyen lehet az olcsóbb autó minősége? Annyival rosszabb, mint amennyivel olcsóbb? Vagy a franciák hatására a Toyota az árat már inkább a márkára és nem a megbízhatóságra költi? Fontos a PR, de ennyire?

Az autóipar szervizestől, kereskedőstől sz@rban van a válság kezdete óta. A Toyotának a gázpedálos balhé különösen nem tett jót. Tényleg így akarják megtartani az ügyfeleket? Most meg, ahogy lejárt a garancia a kocsin, a legpiszlicsárébb kis szenzorhiba javításáért majd 100 ezret akarnak elkérni, jelezve, hogy a tapasztalatok szerint várható, hogy a másik is hamarosan elromlik? A fékbetét cserét meg azzal indokolják, hogy a régi, azbesztes betétek még 100 ezer km-t is bírtak, ezeket meg már a 45 ezres szerviznél cserélni szokták, de ez legalább ZÖLD. Ezzel az erővel áruljanak inkább kerékpárt, az sokkal zöldebb. Másrészt meg, ha előre tudják, hogy erre a szervizre már cserélni kell a fékbetéteket, akkor azt számolják bele az előzetes becslésbe, mert nem véletlenül kérdeztük meg, hogy mennyire számítsunk. A becslés és a végeredmény között több, mint 100% az eltérés, akkor ott gond van a becsléssel.

Kifelé jövet a döntés meg is született. Jól körülnézünk a piacon és legkésőbb télen új autót veszünk. De az már nem Yaris lesz és szinte biztos, hogy nem is Toyota. Sajnálom. Szerettük ezt az autót, de innentől egy időzített pénzügyi bombában ülünk és ez sokat ront a vezetési élményen.

1 megjegyzés:

  1. Nekünk is Toyota van. Itt is sokat kellett fizetni rá. És Mőrfi törvénye szerint megy minden, akkor kell elromlania valaminek, mikor az ember abban az illúzióban van, hogy éppen most kijön a havi pénzéből. :(
    Vezérműlánc csere, kerék, olajcsere stb.stb. és ezek egymás után jöttek. Természetesen ezek olyan "okos" autók, hogy bevillan egy-két lámpa,hogy: "Hé haver költsél rám, mert különben még többe fogok fájni neked!" :(
    Mondom a páromnak:"Te Zsolt! Ez a tetű kocsi tuti, hogy egy szeszélyes nőszemély. Mindig magára vonja a figyelmet és mindig el is éri azt, amit akar! Bezzeg én nem kapok semmit! Talán nekem is kellene világító lámpás, hogy mikor igényeim vannak jelezzen.":)
    Ez vicces, de valójában egyáltalán nem az! Ez a dög mindig produkál valamit. Még jó, hogy van egy megbízható szerviz és jó barátok, akik kedvezménnyel (alkatrész) javítanak. De ez sincs mindig így. :(
    Tankolni akkor is kell bele! :)
    De nem sírok-rívok, mert nekünk szükséges ez a szeszélyes dög. (szerintem érzi is, hogy nélkülözhetetlen, ezért nem is beszélünk a kocsiban ilyenekről):)
    Nyugi! Lesz ez még rosszabb is. ÁÁÁÁÁÁ, dehogy! Nyugodj meg, mert a kocsikat mindig is kell szervizelni bármilyen márkáról is legyen szó!:)
    Szép napot!

    VálaszTörlés