2009. augusztus 31., hétfő

Android zenelejátszók a HTC Hero-n

Nem vagyok kifejezetten vájtfülű, de szeretek zenét hallgatni. Utazás közben szinte ki sem bírom, de ez segít ebédidőben és munka közben kizárni a külvilágot. Bár különösen nem adok a lejátszók minőségére, a praktikumot nagyon kedvelem. Feltehetőleg az egyik utolsó nem-zenész MiniDisk tulajdonos vagyok az országban és képes voltam 1994-ben a zsoldomból egy akkor 18-20 ezer forintos Aiwa sétálómagnót megvenni, mert 9 órás lejátszást biztosító tölthető akksija, távirányítója és számkereső funkciója volt. Képes volt oda-vissza játszani és vékonyabb volt, mint a magnókazetták doboza, így farzsebben is hordhattam. Mindezek felett az egész fémből volt kívül és belül is. Imádtam.

Persze simán hagytam, hogy az MP3 korszak nélkülem induljon be, egész későn váltottam, elsősorban a MiniDisknek köszönhetően. Nem is volt soha hordozható MP3 lejátszóm, valamelyik SonyEricsson telefonomon vettem észre, hogy nem is rossz, ha memóriakártyán hurcolom a zenéimet. A Linuxra váltás miatt az MD-m kiesett a pixisből, a Sony ugyanis a mai napig nem volt hajlandó a Windows platformot elhagyni, a Linux irányába pedig főleg nem nyitnak.

Egy normál telefonon nincs túl sok lehetőség válogatni a különféle zenejátszók között, a SE-nak vannak külön Walkman mobiljai, de a CyberShot sorozat is legalább olyan jó minőségben játsza a hangot. Ha meg valakinek nem tetszik, még mindig feltöltheti valamelyik W-s SE mobil hang driverjét a CyberShot firmware-re.

Még fontos része a bevezetésnek, hogy a megboldogult Pandora után, amióta szinte az összes CD-met felmásoltam a gépemre, szívesen használom a last.fm scrobble funkcióját és persze a last.fm rádióját is, ami az általam lejátszott számok alapján készít egy személyre szóló csatornát és azt webrádióként hallgathatom. Tudtam hogy vannak már hordozható lejátszók is, amik gyűjtik, és küldik a hallgatott számok listáját, de nekem ilyen eddig nem jutott. És most lássuk, hogy mit tud zenéből a HTC Hero.

Ami nagyon tetszik és amit érdekes módon nem találtam a telefon leírásában, hogy a Hero, illetve valószínűleg az Android maga Vorbist (OGG) is képes lejátszani. Amióta Ubuntut tettem az asztali gépemre, a CD-imet már OGG-ba játszom át. Ízlés kérdése, de szerintem jobb tömörítéssel tud azonos hangminőséget produkálni az MP3-hoz képest. Egyre jobban terjed, különösen linuxos, open source-os körökben. Az ínyenceknek: FLAC-ot tud lejátszani.

A standard Android, illetve HTC lejátszó program nem rossz. Képes az összes hangfájlt kikutatni és a tag-ek alapján előadó, album, stílus, stb alapján összerendezni. Lehet playlisteket is feltölteni, illetve létrehozni. Én egy 8 gigás kártyát tettem a telefonba és ennek kb. 2/3-a zenékkel van töltve.

Szeretem simán véletlenszerűre állítani a sorrendet és úgy hallgatni a kedvenc zenéimet, mintha rádióban menne. Ezzel csak egyetlen gond van. A lejátszónak nem lehet megadni, hogy milyen könyvtárból vegye a zenéket, így hiába különítettem el a csengőhangjaimat, vagy a rögzített hangokat, azokat is bedobja, hacsak nem állítok össze előtte egy playlist-et, ami nehézkes.

A Marketen kutakodtam különböző alternatív lejátszók után és találtam pár igencsak figyelemreméltó App-ot. Még mindig csak az ingyenes részéhez férek hozzá (Windows csak a melóhelyemen van és a root-oláshoz mintha a Windowsos sync driver is kell), így ide egyenlőre csak ezekről írok.

A Market ajánlott lejátszója a TuneWiki. Ez egy igen érdekes proggi a mögötte lévő infrastruktúrával. A leginkább promótált tulajdonsága, hogy kérésre letölti a számok szövegét és időzítve megjeleníti azt a kijelzőn, így lehet mini karaoke-t játszani.
Mindenféle social networking is be lett építve. A lejátszott dalokat el lehet küldeni a last.fm account-odra (scrobble), vagy ha tetszik a szám, akkor be lehet dobni Facebook, vagy Twitter üzenetként. Meg lehet nézni a térképen, hogy hol hallgatják ugyanezt a számot épp akkor rajtad kívül és a YouTube-on videóklipet is keres hozzá, ha kéred. Ezen kívül persze hozzáférhetők ingyenesen letölthető számok, TuneWiki szerver által összeállított playlist-ek és toplisták. Az egyetlen hátrány, hogy ez is az összes hangfájlból dolgozik, így kerültem már vicces szituációba: néha kénytelen vagyok régen rögzített beszélgetéseket hallgatni és a headset/telefon ténye miatt először azt hittem, hogy élő beszélgetésbe csöppentem és hallóztam, meg válaszolgattam a másik félnek. :)
A program képes átvenni a headset távirányító gombjainak kezelését, így tudok léptetni előre-hátra, vagy meg tudom állítani és el tudom indítani a lejátszást. Album Art-ot is megjelenít, ha a szerverről tud olyat letölteni a szám címe alapján.

A Market második ajánlata az imeem Mobile. Bár ennek is vannak lokális lejátszó funkciói, ez a program elsősorban webrádióként működik. Az ingyenes regisztráció után megadhatjuk a kedvenc előadóinkat és ő ez alapján már tud ajánlani zenét. A lejátszható számokat a közösség tölti fel a saját tárhelyére. Konkrét számokat a rádióba nem lehet kérni, de az általunk feltöltött MP3-ak elérhetőek lesznek bárhonnan. Mivel valamilyen formában ők a last.fm konkurenciája, oda nem küldi a hallgatott számok címeit, de a saját szerveren elérhető egy hasonló funkció. Különösebben nem fogott meg a dolog, de amit tud, azt megbízhatóan tudja.

A Meridian az egyik kedvencem, de nem feltétlenül a zenelejátszás miatt, bár azt is jól csinálja. A Meridiant elsősorban videólejátszásra használom. A Hero saját maga is tud videót játszani, de a képnézegetőn keresztül. Emiatt a fájlok rendszerezése kizárólag ABC sorrendben megy. A Meridian mutatja a teljes könyvtárstruktúrát és képes videó playlist-et is létrehozni.

Utolsónak hagytam azt az alkalmazást, amit az elmúlt hetek tesztelése után véglegesítettem. A neve MixZing és pont a magamfajtáknak találták ki. Először is meg lehet adni, hogy a zenéket konkrétan melyik könyvtárakban keresse, így ki tudom hagyni a csengőhangokat és a korábban említett felvételeket. Másodszor, a véletlen sorrendű lejátszást megtámogatja egy szerver által támogatott algoritmussal. Elég az első számot kiválasztani, aztán ő elkezdi ajánlani a folytatást. Figyeli a reakciókat. Ha a következő számot meghallgatom, akkor további hasonlókat ajánl, ha átugratom, akkor ennek megfelelően változtatja az ajánlatot. Az egyetlen feltétele, hogy a számok ID3 tag-jei helyesen legyenek feltöltve, különös tekintettel az előadó, a cím és az album cím mezőkre. Zenehallgatás közben az előadókról lehet bővebb információt kérni. A hátránya is ebből adódik: ha nem ismeri az adott számot (és ez magyar előadóknál időnként előfordul), akkor nem ajánl mellé semmit. De a fejlesztés folyamatos. Pár napja még írnom kellett nekik hogy a headset gombjai közül csak a Play/Pause működik, az előre-vissza ugrás nem, de egy héten belül kész volt a fix és most már csak ezt használom. Az ajánlások alapján összeállított műsort automatikusan elmenti egy playlistbe, így az később is elérhető, de bármikor indítható új összeállítás egyetlen számmal kezdve. Természetesen, akinek ez nem tetszik az kikapcsolhatja az ajánlás funkciót és normál lejátszóként is használhatja a MixZing-et. A last.fm integrációt egy külön komponens, a Scrobble Droid biztosítja, így ez az igény is megoldást talált.

Persze ezeken kívül van még pár megközelítése a témának, a többi alkalmazás is folyamatosan fejlődik, ahogy a firmware új verziója is 1-2 hónapon belül várható és az eddig megcsillogtatott fejlesztések nagyon ígéretesek. Pont emiatt tetszett meg ez a terület. Gyors reakció a felhasználók észrevételeire, lelkes fejlesztők és a legfontosabb: itt nem létezik olyan, hogy a gyártó nem engedi egy adott alkalmazás terjesztését azzal a szöveggel, hogy "duplikálja az alapszoftver funkcionalitását". Remélem, ez a hozzáállás minden területen sokáig megmarad, sőt tovább erősödik. Így mindenki megtalálhatja az igényeinek leginkább megfelelő alkalmazásokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése