2009. augusztus 11., kedd

Új kütyü, az én Hősöm

Pár hónapja szemezek egy új bigyóval, ami alapjába véve telefon, de az okosabbik fajtából. Eddig csak olvastam róla és azt gondoltam, sokat kell majd várni a júliusi világpremiert követően, hogy idehaza is kiadják. Nem így történt. A gyártó hazai képviselője már egy hete hírül adta, hogy van nekik raktáron, lehet jönni érte. Nem vagyok egy hirtelen ember, de ha döntési helyzetbe kerülök, akkor azt nem halogatom sokáig. Nem volt olcsó mulatság és mi még csak épp most másztunk ki az elmúlt félév bevételi hiányából, de szerencsére az APEH kisegített egy kis adóvisszatérítéssel. :)

Még így is sokáig rágtam magam, hogy tényleg kell-e nekem új telefon, tényleg erre van-e szükségem, és tényleg erre akarom-e költeni ezt a rengeteg pénzt. De Bori is győzködött, hogy magamnak már régóta nem vettem semmit (ami nem is igaz, mert minden közös programba magamat is befizettem) és ő tudja, hogy én a kütyükért vagyok oda. Hagytam magam. A döntésben az is segített, hogy a korábbi telefonom, amiről mellesleg ez a blog a nevét kapta a legrosszabb pillanatban hagyott cserben és csak a szoftverfrissítés segített rajta. Most jó ugyan, de ez nekem csalódás volt. Azért hiányozni fog.

De mesélek inkább a jelenről, illetve a jövőről. Az új telefon egy HTC Hero. A geekekenk ez mindent elárul, a többieknek leírom, hogy miért szerettem bele. Az a gond, hogy a nem geek ettől a leírástól hülyét fog kapni. :)



A Hero és a legtöbb HTC termék már PDA kategóriának számít. Operációs rendszert futtat, mint egy számítógép, méghozzá nem is akármilyent. Az Android nevű rendszert a Google fejlesztette és kifejezetten mobil eszközökre, PDA-kra, telefonokra tervezték. Természetesen emiatt nagyon erősen beleépültek a Google és más netes cégek kommunikációs szolgáltatásai. Indítás után elkérte a Google azonosítómat és a segítségével letöltötte a Gmail fiókomhoz tartozó névjegyzékemet. Ezzel azóta is folyamatos szinkronban van. A névjegyzékből aztán kikereste azokat, akik a Facebook-on, vagy a Flickr-en ismerőseim és összepárosította őket. Most már, ha valamelyik ismerősöm képet tölt fel a Flickr-re, vagy megnyilvánul a Facebook-on, azt én a neve mellett látom. A telefon természetesen nyilvántartja a Gmail-es leveleimet, beépített Google Talk kliense van és még a Twitter is elérhető róla. Saját YouTube lejátszója van, ami sokkal jobb minőségben teszi nézhetővé a videókat, mint egy böngészőbe épített Flash lejátszó. Csongi a hétvégén ezen nézegette a kedvenc Thomasos videóit.

Mivel beépített GPS vevő is része, ha akarom, az ismerőseim mindig tudják, hogy hol vagyok éppen. Ha van kedvem, azt is megadhatom, hogy mit keresek pl. a Margit-szigeten. Persze ezek a szolgáltatások szabadon ki-be kapcsolhatók. Mivel a telefon is tudja, hogy hol vagyok, könnyen elérem a közelben lévő szolgáltatókat (étterem, mozi, ATM, bank, benzinkút), mindent, ami a Google Mapsben is látszik. Persze idehaza még van mit fejlődni az elérhető információk tekintetében. Nálunk valahogy mindenki közvetlenül szeretne pénzt szerezni az információk elérhetővé tételéből. De ami késik, nem múlik. A helyfüggő ébresztő alkalmazás például hasznos lehet vonatozáskor. Beállítod, hogy hol kell leszállni és a telefon riasztást küld, amikor a közelbe érsz és le kell szállnod. Nem kell minden megállónál a kalauzt kérdezgetni.

És mit tud még? Nagyon sokat. Mivel az operációs rendszer fejlesztők számára nyitott, rengeteg ingyenesen elérhető alkalmazást lehet letölteni hozzá. Ha nem tetszik a telefon saját névjegyzék, vagy SMS kezelője, tölthetek rá másikat. Ha kíváncsi vagyok, hogy milyen WiFi hotspotok vannak a közelben, tucatnyi alkalmazás segít benne. A helyfüggő és közösségi szolgáltatások sincsenek a Google szolgáltatásaira korlátozva. Telepíthetek másik böngészőt, például Operát.

Egyelőre elég faramuci módon - egy helyi hívás díjáért - de Skype telefonnak is tudom használni és ha van Skype creditem, akkor engem is lehet hívni. A beépített mozgásérzékelőt rengeteg jópofa játék és hasznos alkalmazás tudja kiszolgálni. Van iránytű, csillagtérkép keresővel, a gyereknek mindenféle játék, amihez csak a képernyőt kell összetapicskolnia, vagy forgatnia. A legújabb szerzeményem egy fémkereső(!), ami valószínűleg az elektromágnesességet méri, gondolom, az iránytű is ezen az elven működik.

Van néhány jópofa biztonsági alkalmazás is a telefonhoz. Például ha ellopják, utánaküldhetek egy SMS-t, amit ő titokban fogad, majd egy jelszóval védett SMS-ben visszaküldi a koordinátákat, hogy hol van épp. Ha némára állítom és elfelejtem, hogy a kabátom zsebében hagytam, egy másik SMS aktiválja a hangot és addig csiripel, míg meg nem találom.



Persze a platform gyerek még, vannak betegségei, hiányosságai, amik néha elég bosszantóak tudnak lenni. Mivel idehaza még csak egy hete lehet kapni, még nem tudok MMS-t küldeni, mert a hozzá tartozó adatfiók beállításai valamiért nem működnek. Remélem, ez hamarosan megoldódik. Magyarul sem tud a telefon, bár a magyar ékezetes karaktereket ismeri. Utóbbi hiány és a többi szoftveres gyengeség remélhetőleg majd úgy gyógyul, hogy időről-időre kiadnak egy új operációs rendszer verziót, amit a telefon magától frissít. Nem kell szervizbe vinni és elvileg az adatok sem vesznek majd el.

Egyelőre ennyit tudok róla írni, még folyamatosan barátkozunk. De időnként lehet, hogy jelentkezek majd a legújabb tapasztalataimmal.

2 megjegyzés:

  1. mennyire kényelmes gépelni a képernyős billentyűzeten?

    VálaszTörlés
  2. Használható. Egy kézzel nem megy olyan könnyen, mint egy átlagos mobillal, de fektetve, két hüvelykujjal egész gyorsan lehet pötyögni. A T9 szótár segít a melléütésekben, bár mivel magyar szótár még nincsen, folyamatosan tanítanom kell. De szépen lassan beletanul és egyre gyorsabb az írás.

    VálaszTörlés